Alles over Alblasserdam...

Column

Is Alblasserdamse Pieter de Hoochplaats onderdeel van de tentoonstelling in Delft? (Deel III: De Tentoonstelling) (woensdag 15 januari 2020)

Afbeelding bij Column: Is Alblasserdamse Pieter de Hoochplaats onderdeel van de tentoonstelling in Delft? (Deel III: De Tentoonstelling)

Om gelijk maar de vraag die in de titel van deze column wordt gesteld te beantwoorden, dan hoeft u daarvoor tenminste niet de gehele column door te lezen. Het antwoord is 'nee.' de tentoonstelling in Delft gaat niet over de flats aan de Pieter de Hooghplaats in ons dorp, maar over de schilderijen van de naamgever van deze flats. Maar dat had u denk ik al geraden.

Het lijkt me trouwens wel een heel leuk idee als de bewoners van de flats aan de Pieter de Hooghplaats en de leerlingen van de school de Twijn die aan de Pieter de Hooghplaats nog een poosje gevestigd is, van sponsoren of andere geldschieters vrijkaartjes voor een bezoek aan de Pieter de Hoogh tentoonstelling in Delft krijgen om zo de werken te kunnen bewonderen van de naamgever van de plaats waar ze iedere dag een paar keer over wandelen.... Dit kan nog tot 15 februari van dit jaar.

Samen met Johannes Vermeer wordt Pieter de Hooch internationaal beschouwd als de belangrijkste Delftse meester uit de Nederlandse Gouden Eeuw. In Museum Prinsenhof Delft is de allereerste overzichtstentoonstelling in Nederland te zien van deze 17de-eeuwse schilder Pieter de Hooch. Zijn mooiste binnenplaatsen en interieurs keren terug naar de stad waar ze bijna 400 jaar geleden zijn geschilderd.

Laten we aan de hand van wat persberichten even een overzichtje geven over het ontstaan van deze tentoonstelling:

01 November 2017: Half miljoen van Turing Foundation voor Pieter de Hooch tentoonstelling
Museum Prinsenhof Delft heeft vandaag de Turing Toekenning 2017 ontvangen. Het museum krijgt de prijs van de Turing Foundation voor de eerste Pieter de Hooch tentoonstelling ooit in Nederland. De Turing Toekenning is een tweejaarlijkse prijs voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum. Eerdere winnaars van de prijs waren het Fries Museum (2015) en Museum Boijmans Van Beuningen (2013).

06 November 2018: Topstukken uit Internationale collecties, nooit eerder vertoont in Nederland
Circa 30 topstukken van Pieter de Hooch komen uit vooraanstaande Europese en Amerikaanse musea naar Delft. Daaronder bevinden zich vele beroemde schilderijen die niet eerder (of zeer lang geleden) in Nederland te zien zijn geweest zoals ‘De moeder’ uit De Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie en ‘Binnenplaats van een huis in Delft’ uit de National Gallery (Londen). Daarnaast komen er bruiklenen uit musea als Museo Thyssen-Bornemisza (Madrid), het Kunsthaus Zürich en de National Gallery of Art (Washington). Een uitzonderlijk bruikleen is het meesterwerk ‘Kaartspelers’ uit de Britse Royal Collection. Daarnaast bevat de expositie bruiklenen van het Mauritshuis, Museum Boijmans Van Beuningen, het Amsterdam Museum en natuurlijk van het Rijksmuseum, dat één van de grootste verzamelingen De Hoochs in de wereld bezit.

Hierboven: Pieter de Hooch - Portret van een Delftse familie. (circa 1657) © Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wenen.

10 Januari 2019: Aankomst eerste schilderij Pieter de Hoogh in Delft
Vanaf 24 januari 2019 is in Museum Prinsenhof Delft het schilderij Portret van een Delftse familie (circa 1657-1660) van Pieter de Hooch te zien. Dit schilderij uit de Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien (Oostenrijk) is een opmaat naar de belangrijke overzichtstentoonstelling Pieter de Hooch in Delft. Uit de schaduw van Vermeer (van 11 oktober 2019 t/m 16 februari 2020) en is een van de topstukken in deze tentoonstelling. Dit 17de-eeuwse sleutelstuk is een van de weinige familieportretten van Pieter de Hooch en het enige dat in Delft kan worden gesitueerd. Het is al meer dan 70 jaar niet meer in Nederland te zien geweest.

16 augustus 2019: Online kaartverkoop langverwachte tentoonstelling over Pieter de Hoogh van start
Met de lancering van www.pieterdehoochindelft.nl gaat vanaf vandaag de online kaartverkoop voor de tentoonstelling Pieter de Hooch in Delft. Uit de schaduw van Vermeer officieel van start. Deze eerste overzichtstentoonstelling ooit in Nederland over de beroemde Delftse meester is van 11 oktober tot en met 16 februari 2020 te zien in Museum Prinsenhof Delft.

9 september 2019: Pieter de Hoogh tram brengt reizigers naar hartje Delft
Vanaf dit weekend stappen reizigers van lijn 1 van Scheveningen Noord naar Delft Tanthof in een unieke Pieter de Hooch-tram. De tram is in zijn geheel beplakt met schilderijen van de De Hooch, meesterschilder uit de Gouden Eeuw. Deuren van de tram zijn veranderd in poortjes naar binnenplaatsen, kenmerkend voor het werk van deze schilder. Het lijkt dan ook of reizigers bij het instappen het schilderij binnenstappen. De Pieter de Hooch-tram is een initiatief van HTM, het openbaar vervoerbedrijf in de Haagse regio, en Museum Prinsenhof Delft. De tram is ter promotie van de tentoonstelling Pieter de Hooch. Uit de schaduw van Vermeer, open voor publiek vanaf 11 oktober 2019, tevens ter promotie van Delft & Gouden Eeuw.

15 januari 2019: Symposium over Pieter de Hoogh op 15 januari 2020
Deze overzichtstentoonstelling over de zeventiende-eeuwse schilder Pieter de Hooch vormt aanleiding voor Museum Prinsenhof Delft en het RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis om op 15 januari 2020 een symposium te organiseren in het Prinsenkwartier te Delft. Twee maanden na de opening van de tentoonstelling in Museum Prinsenhof Delft kunnen de organisatoren van de tentoonstelling vaststellen dat Pieter de Hooch definitief uit de schaduw van Vermeer is gestapt en volop in de belangstelling staat. De Delftse meester is bekend om zijn huiselijke taferelen met binnenplaatsen, tegelvloeren en doorkijkjes, vaak met de stad in een schitterende bijrol.



Hierboven: Pieter de Hooch - De moeder (circa 1661 – 1663) © Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie. (Foto: Jörg P. Anders)

Hierboven: Pieter de Hooch - Binnenkamer met een moeder die het haar van haar kind reinigt. (circa 1660-1661) © Rijksmuseum, Amsterdam. Bruikleen van de gemeente Amsterdam (legaat A. van der Hoop).

Hierboven: Pieter de Hooch - Kaartspelers in een zonovergoten ruimte, 1658 Royal Collection Trust / © Her Majesty Queen Elizabeth II 2019.

Op de website van het museum het Prinsenhof in Delft is onder andere het volgende nog te lezen over deze bijzondere tentoonstelling over het werk van de Delftse schilder Pieter de Hoogh:

Meester van het perspectief
'De Hooch was een veelzijdig kunstenaar: hij begon zijn carrière met het schilderen van zogenaamde ‘kortegaartjes’ (soldaten- en herbergscènes) en ontwikkelde zich in Delft tot een schilder van binnenplaatsjes, huiselijke interieurs en incidenteel familieportretten. De mooiste binnenplaatsen en interieurs uit zijn Delftse periode keren vanaf oktober terug naar de historische binnenstad waar ze bijna 400 jaar geleden door hem zijn geschilderd. Geen andere Nederlandse schilder in de Gouden Eeuw wist zoveel diepte te creëren in zijn schilderijen. In zijn werken zijn vaak meerdere ruimtes achter elkaar te zien. Zijn interieurs en buitenscènes lijken perfect geconstrueerde doorzichten te zijn. Hij wordt dan ook de ‘meester van het perspectief’ genoemd.'

Meester van het alledaagse
'Weinig 17de-eeuwse schilders hebben zo sterk het beeld van het Hollandse fatsoen en huiselijkheid bepaald als Pieter de Hooch. Hij wist het alledaagse op zijn aantrekkelijkst te presenteren. Zijn schilderijen werden bepalend voor ons beeld van het Hollandse burgerbestaan in de 17de eeuw. De Hooch is een echte innovator, hij introduceert in zijn schilderijen een thema dat door niemand eerder zó is geschilderd: het dagelijkse leven op de binnenplaatsjes achter de Delftse huizen, vaak met vrouwen die bezig zijn met huishoudelijke  werkzaamheden. In veel van zijn schilderijen nemen daarnaast kinderen een prominente plaats in. In 1658 bereikt dit oeuvre zijn hoogtepunt, en schildert hij zijn meest sfeervolle, intieme interieurscènes. Met warme kleuren, doorkijkjes (er staat altijd wel ergens een deur open) en een natuurlijke lichtinval weet De Hooch een sfeer op te roepen die ongeëvenaard is. In de relatief korte periode dat hij in Delft heeft gewerkt (ca. 1652-1660) maakte De Hooch zijn allermooiste schilderijen.'

Zes bruiklenen uit internationale privécollecties
'Op de tentoonstelling zijn zes schilderijen uit beroemde privécollecties te bewonderen. Zo komen twee uitzonderlijke bruiklenen van de Royal Collection Trust naar Delft waaronder het meesterwerk Kaartspelers in een zonovergoten ruimte uit 1658. Daarnaast bevat de tentoonstelling een fraai gezicht op Delft uit de beroemde Londense Rothschild-collectie (Vrouw en kind bij een bleekveld in Delft, 1657-1659), een sinds 1935 niet meer in Nederland getoond topstuk uit de Bute Collection en een belangrijk werk uit de Amsterdamse periode van De Hooch (Kremer-collectie; Man die een brief voorleest aan een vrouw, circa 1670-74).'

Onderzoek naar oeuvre Pieter de Hooch
'Voorafgaand aan de tentoonstelling wordt sinds 2017 een combinatie van onderzoeken uitgevoerd: kunsthistorisch en materiaal-technisch onderzoek, onderzoek naar de topografische aspecten in het oeuvre van Pieter de Hooch, archiefonderzoek en onderzoek naar de waarderingsgeschiedenis van de schilder. Ook hoe De Hooch zo briljant wist om te gaan met perspectief is door het materiaal-technisch onderzoek uitgebreid onderzocht. Voor het onderzoek werkt Museum Prinsenhof Delft intensief samen met het Rijksmuseum, de TU Delft en een archivalisch kunsthistoricus en een bouwhistoricus. De resultaten van deze verschillende onderzoeken worden gepresenteerd in de tentoonstelling en beschreven in de catalogus die bij de tentoonstelling verschijnt. Lees hier meer over het onderzoek.'

Begunstigers
'In 2017 ontving Museum Prinsenhof Delft de Turing Toekenning I, de prijs voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum voor de periode 2018-2020. De Turing Foundation is hoofdbegunstiger van de tentoonstelling.'

Hierondere nog een trailer over de tentoonstelling in Museum het Prinsenhof.

Er schiet me trouwens nog iets leuks te binnen: Zou het niet erg leuk zijn om op een zijmuur van een van de gerenoveerde flats aan de Alblasserdamse Pieter de Hooghplaats een reproductie van een van de schilderijen van Pieter de Hoogh te laten schilderen, dit in navolging van 'de rugzak' op de zijmuur van een andere flat in Alblasserdam?

Na de andere columns over Pieter de Hoogh zat er al lang een idee voor een derde column over deze door Alblasserdam ook bekende schilder in mijn achterhoofd, maar toen ik vanochtend hoorde dat deze tentoonstelling halverwege volgende maand weer afgelopen zal zijn, heb ik de schilder maar gelijk bij zijn penseel gepakt en deze column gemaakt.

Met dank aan het Museum, waar ik bij de persberichten bijna alle gegevens heb kunnen vinden en verder dank aan de makers van het onderstaande filmpje. Veel succes nog bij de tentoonstelling en misschien draagt deze column er nog aan bij dat er in de laatste weken van deze tentoonstelling nog wat Alblasserdammers naar Delft komen......

Bron: Museum het Prinsenhof in Delft.

Column 60 van uw Columnist.

Hennie van der Zouw

Hennie van der Zouw

Hier vind je de column van Hennie van der Zouw. Wil je reageren op een van de columns? Stuur hem dan een berichtje op hennie@avant.nl. Of bel hem op kantoor waar hij als vrijwilliger werkzaam is: Tel. nr. 088 - 65 40 402.

Over de columnist:

Hennie van der Zouw, oud leerkracht uit het basisonderwijs is geboren in Bolnes in de gemeente Ridderkerk en sinds 1995 is hij inwoner van Alblasserdam. Hennie is getrouwd en vader van een zoon. Hij is geinteresseerd in computers, I.C.T., stripverhalen, sport en geschiedenis.

Hennie heeft in de laatste vijftien jaar een aantal artikelen gepubliceerd in het Stripschrift, een blad met achtergrondverhalen over strips en het beeldverhaal in het algemeen.

Hennie is ook de webmaster van de websites van H.V. Anderz.

Hennie heeft inmiddels, onder pseudoniem een aantal sportboeken gemaakt en in eigen beheer gepubliceerd bij Brave New Books. De boeken over wielrennen, voetbal en schaatsen weerspiegelen Hennie;'s interesse in sport, en er zijn onder zijn eigen naam inmiddels ook twee bundels van zijn hier op www.alblasserdam.net gepubliceerde columns verschenen.

In december 2016, zo rond Sinterklaas is de tweede bundel van deze columns verschenen. Columns, altijd verankert in de geschiedenis, die proberen om Alblasserdam in het grotere verband van de wereldgeschiedenis en de tijd te laten zien......

Op deze website kunt u meer infomatie vinden over de gebundelde columns.


Hennie van der Zouw

Hennie van der Zouw

Hier vind je de column van Hennie van der Zouw. Wil je reageren op een van de columns? Stuur hem dan een berichtje op hennie@avant.nl. Of bel hem op kantoor waar hij als vrijwilliger werkzaam is: Tel. nr. 088 - 65 40 402.

Over de columnist:

Hennie van der Zouw, oud leerkracht uit het basisonderwijs is geboren in Bolnes in de gemeente Ridderkerk en sinds 1995 is hij inwoner van Alblasserdam. Hennie is getrouwd en vader van een zoon. Hij is geinteresseerd in computers, I.C.T., stripverhalen, sport en geschiedenis.

Hennie heeft in de laatste vijftien jaar een aantal artikelen gepubliceerd in het Stripschrift, een blad met achtergrondverhalen over strips en het beeldverhaal in het algemeen.

Hennie is ook de webmaster van de websites van H.V. Anderz.

Hennie heeft inmiddels, onder pseudoniem een aantal sportboeken gemaakt en in eigen beheer gepubliceerd bij Brave New Books. De boeken over wielrennen, voetbal en schaatsen weerspiegelen Hennie;'s interesse in sport, en er zijn onder zijn eigen naam inmiddels ook twee bundels van zijn hier op www.alblasserdam.net gepubliceerde columns verschenen.

In december 2016, zo rond Sinterklaas is de tweede bundel van deze columns verschenen. Columns, altijd verankert in de geschiedenis, die proberen om Alblasserdam in het grotere verband van de wereldgeschiedenis en de tijd te laten zien......

Op deze website kunt u meer infomatie vinden over de gebundelde columns.