Landvast vertoonde: Irrational Man

27 oktober 2015 • 00:00 door Hennie van der Zouw

Komisch drama van Woody Allen met Joaquin Phoenix als een depressieve hoogleraar filosofie die plotseling een doel vindt in zijn nutteloze bestaan.

Met o.a. Joaquin Phoenix, Emma Stone en Parker Posey.

In Irrational Man, de nieuwe zomerse tragikomedie van Woody Allen, verkeert filosofie professor Abe Lucas (Joaquin Phoenix) in een existentiele crisis.

Hij probeert zijn leven nieuwe input te geven door een vriendschappelijke relatie te beginnen met een van zijn studentes genaamd Jill (Emma Stone).

Zij valt onmiddellijk als een blok voor de charismatische filosoof met al zijn diepe gedachtes en overpeinzingen. En alhoewel deze vleierij in de eerste instantie de vlam lijkt te zijn die Abe weer doet ontwaken uit zijn ingedutte bestaan, blijkt al snel dat hij toch nog iets zoekt om echt het ultieme doel in zijn leven na te jagen.

Wanneer hij per toeval over een groot persoonlijk onrecht hoort binnen een rechtszaak, weet Abe eindelijk wat hem te doen staat.

Woody Allen begon als schrijver van absurde one-liners in opdracht van stand-upcomedians en columnisten, en hij evolueerde snel naar schrijven voor zichzelf. Zijn absurdistische humor vereist echter vaak een gelaagdheid die filmisch misschien gemakkelijker te begrijpen valt. Hij heeft met succes van zijn grootste zwakte zijn sterkte gemaakt: het stereotype van de schriele, joodse neurotische intellectueel. Vaak vertolkt hij in zijn films zelf die rol, omringd door een schare van wereldsterren die graag tegen lage tarieven een rolletje meespelen. Naarmate hij ouder werd, laat Allen die neurotische hoofdrol spelen door jongere acteurs zoals Kenneth Branagh, John Cusack, Will Ferrell of Jason Biggs. In Scoop nam hij echter zelf weer deze rol voor zijn rekening.

Door de mix van slapstick, seks, Freudiaanse psychoanalyse, jazz met New York City als decor, krijgen zijn films vaak het stempel "intellectualistisch" en hoewel ze door de jaren heen een trouw publiek bleven trekken, zijn het nooit monstersuccessen geworden. Het door Dreamworks geproduceerde Small Time Crooks bracht een bescheiden tien miljoen dollar op.

Door critici - zijn films zijn altijd meer geliefd gebleken in Europa (vooral Frankrijk) dan in zijn thuisland - worden de tien jaar vanaf Annie Hall (1977, Oscars voor beste film en beste regie) als zijn creatieve piekperiode gezien. Het decennium erna sloeg hij meer de bittere toon van de door hem bewonderde Ingmar Bergman aan in relatiedrama's waardoor zijn op comedy en slapstick beluste publiek afhaakte. De laatste tien jaar worden zijn films weer wat lichter en meer verteerbaar.

De laatste films die Allen opnam, raakten zelfs niet gefinancierd in de VS, waardoor hij zich genoodzaakt voelde zich halftijds in Londen te vestigen met zijn 35 jaar jongere vrouw Soon Yi Previn, de adoptiedochter van zijn tweede echtgenote Mia Farrow en musicus André Previn. Met Mia Farrow woedde een jarenlange bittere gerechtelijke veldslag na hun tumultueuze echtscheiding, waarop de media insprongen met voor de hand liggende koppen als 'het script dat uit de hand liep'.

Woody Allen is tevens leider en klarinettist van de Woody Allen New Orleans Jazzband waarmee hij redelijk succesvol internationaal optreedt.

Duur:           1:38:00
Genre:          Drama - Komedie