Landvast vertoonde: Star Wars: The Force Awakens (3D)

16 december 2015 • 00:00 door Hennie van der Zouw

Lucasfilm en regisseur J.J. Abrams slaan de handen ineen en nemen je mee naar een ‘galaxy far far away’. Star Wars keert terug keert naar het witte doek met Star Wars: The Force Awakens. In de film spelen Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Lupita Nyong’o, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels, Peter Mayhew en Max Von Sydow. Kathleen Kennedy, J.J. Abrams en Bryan Burk produceren de film met Tommy Harper en Jason McGatlin als uitvoerend producent. Het scenario is geschreven door J.J. Abrams & Lawrence Kasdan en Michael Arndt

Cast & Crew: Harrison Ford, Mark Hamill, Adam Driver, John Boyega, Oscar Isaac, Carrie Fisher, Daisy Ridley,

Steven Spielberg had de film voor de première al drie keer gezien, zo zei hij zelf in een interview met het Franse RTL (30 november 2015). Spielberg is een mentor van J.J. Abrams en een partner van Kathleen Kennedy; zo zou hij de film dus makkelijk kunnen bekijken. Hij zei, als grote Star Wars-fan weliswaar, het volgende: "Ik denk dat deze nieuwe Star Wars de grootste film ooit kan zijn."

In de film komt er een nieuwe sterrenbasis voor, die de naam 'Starkiller base' kreeg, zo gaf men weg op Comic-Con 2015. De naam Starkiller werd gekozen als verwijzing naar de oorspronkelijke naam van Luke Skywalker. Hij zou namelijk eerst 'Luke Starkiller' heetten totdat dit veranderd werd tijdens de productie van de eerste film (Episode IV: A New Hope). De basis staat waarschijnlijk rechts op de filmposter.

Star Wars: Episode VII: The Force Awakens is het zevende deel uit de succesvolle filmfranchise Star Wars bedacht door George Lucas. De film werd geregisseerd door J.J. Abrams en geproduceerd door Lucasfilm (Kathleen Kennedy), Walt Disney Pictures en Bad Robot Productions (Bryan Burk en J.J. Abrams). Het scenario van de film is geschreven door Michael Arndt, Lawrence Kasdan en J.J. Abrams. Bij de start van het project was George Lucas creatief consulent.

De film ging in wereldpremière op 14 december 2015 in Los Angeles, ongeveer tien jaar na Episode III, en vormt het eerste deel van de sequeltrilogie. In België en Nederland is de film op woensdag 16 december in de zalen gegaan, zowel in 2D als in 3D.

Lucasfilm heeft het verhaal van de film nog niet vrijgegeven. Wel duidelijk is dat de film zich dertig jaar na de gebeurtenissen in Star Wars: Episode VI: Return of the Jedi (34 ABY) afspeelt en veel nieuwe karakters introduceert.

Regie          J.J. Abrams
Lengte         02:16
Pluspunten: Verfrissende aanpak van regisseur Abrams.