Landvast vertoonde: De Wilde Waard

24 februari 2022 • 00:00 door Hennie van der Zouw

LET OP! Bij de avondvoorstellingen van de filmclub voorstellingen op maandag en dinsdag is de documentaire maker Stijn Philips na afloop aanwezig om vragen van u te beantwoorden en de documentaire toe te lichten.

De Alblasserwaard is een prachtig oud-Hollands weidegebied gelegen in het zuiden van het Groene Hart. Je vindt er uitgestrekte weilanden, plassen, lange sloten, molens en heel veel wilde dieren. Het is het leefgebied van grutto’s, purperreigers, hazen, brandganzen, reeën, heikikkers, bruine kiekendieven en argusvlinders. We volgen deze dieren op cruciale momenten in hun leven en ontdekken welke uitdagingen zij hier allemaal voor hun kiezen krijgen.

De film gaat 8 september 2021 in première in bioscoop Landvast in Alblasserdam. Daarna zal de film in deze bioscoop regelmatig vertoond worden. De exacte programmering volgt nog.

Zie hieronder een trailer van deze film.

Recensie nummer 807 van uw recensent.

Op zaterdag 30 oktober 2021 heeft de natuurdocumentaire De Wilde Waard een Flamingo Award gewonnen voor beste Independent Production op het Wildlife Film Festival Rotterdam. Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) is een filmfestival voor natuurfilms die een groot scherm verdienen. De Wilde Waard was genomineerd in twee categorieën. Namelijk voor Newcomer award en Best Independent Production. In de tweede categorie viel de documentaire in de prijzen.

De prijs werd uitgereikt door jurylid Sacha de Boer voor een volle zaal in Cinerama Rotterdam.

De jury motiveerde de keuze voor De Wilde Waard met de volgende woorden: “Dit is een natuurdocumentaire zoals hij gemaakt zou moeten worden. Zeer goed ge-edit, muziek en de voice over zijn plezierig aanwezig en goed in balans”…“Geen beelden van exotische dieren duizenden kilometers hiervandaan, maar gewone dieren van het platteland”… “Het is een documentaire die iedereen die iets met landschapsbeheer te maken heeft zou moeten zien”.

Maker Stijn Philips: “Het was al een grote eer dat de film werd genomineerd voor het WFRR, maar het winnen van een Flamingo award is echt heel bijzonder! Het is fantastisch dat de natuur van de Alblasserwaard hierdoor weer extra in het zonnetje wordt gezet.”

Documentaire
-
Stijn Philips