Landvast vertoonde: Youth

13 december 2015 • 00:00 door Hennie van der Zouw

Youth is een Italiaans-Brits-Zwitsers-Franse film uit 2015, geschreven en geregisseerd door Paolo Sorrentino. De film ging in première op 20 mei op het Filmfestival van Cannes.

Fred en Mick zijn twee oude vrienden op vakantie in een hotel aan de voet van de Alpen. Fred is een gepensioneerd orkestdirigent die er samen met zijn dochter verblijft. Mick is een filmregisseur die werkt aan een scenario voor zijn laatste belangrijke film. Wanneer Fred een uitnodiging krijgt van koningin Elizabeth II om op te treden voor de verjaardag van prins Philip is hij niet van plan om daarop in te gaan.

Youth (La giovinezza) is de nieuwe Engelstalige film van regisseur Paolo Sorrentino, die voor zijn wereldwijde succesfilm La Grande Bellezza de Oscar voor Beste Buitenlandse Film ontving. Michael Caine en Harvey Keitel spelen Fred en Mick, twee oude vrienden die in een luxe resort in de Alpen vertoeven voor een lange rustgevende vakantie. Ze kijken terug op hun veelbewogen leven als respectievelijk componist/dirigent en regisseur, en geven ondertussen op humoristische wijze hun ongezouten mening over de levens van hun kinderen, de jonge studenten in Mick’s schrijversgroepje en de andere hotelgasten.

In tegenstelling tot Mick, die nog steeds werkt aan zijn laatste filmscript, is Fred ondertussen gepensioneerd en heeft geen enkel verlangen nog terug te gaan naar zijn muziek. Maar iemand met een hoog aanzien heeft er alles voor onze om de grootmeester nog eenmaal zijn composities te zien dirigeren. Youth (La giovinezza) was geselecteerd voor de Official Selection van het Cannes Filmfestival 2015.

Cast & Crew: Michael Caine, Harvey Keitel, Paul Dano, Rachel Weisz, Jane Fonda,

Rachel Weisz, geboren in Londen op 7 maart 1970, is een Engelse actrice. Weisz studeerde begin jaren 1990 op de Universiteit van Cambridge en speelde in haar vrije tijd bij het theatergezelschap Talking tongues. Halverwege de jaren 1990 kreeg ze haar kans op het witte doek met bijrollen in Chain Reaction en Stealing Beauty. Ze brak door met haar rol in The Mummy (1999) en won in 2006 de Academy Award voor beste vrouwelijke bijrol voor haar vertolking in de film The Constant Gardener.

Zij woonde van 2004 tot 2010 samen met regisseur Darren Aronofsky, na een eerdere relatie met regisseur Sam Mendes. Met de eerste heeft zij sinds 2006 een zoon Henry. In 2011 is ze getrouwd met de acteur Daniel Craig. Het huwelijk werd in alle stilte in New York voltrokken.

Laatste nieuws: Uit handen van presentatrice Carice van Houten, die de ontroerde acteur twee keer op de wang zoende, kreeg Sir Michael Caine zaterdagavon 12 december 2015 de Europese Oscar voor zijn rol als bejaarde dirigent in de Italiaanse film Youth uitgereikt. (Bron: NOS Radio)

De oprecht ontroerde Caine: ,,Ik heb 50 jaar geen Europese filmprijs gewonnen en nu opeens twee op een avond. Ik zat altijd voor een ander te klappen, daar ben ik heel goed in geworden." Eerder op het filmgala kreeg Caine ook een oeuvreonderscheiding. (Bron: NOS Radio)

Regie           Paolo Sorrentino
Lengte         02:04
Pluspunten: Sir Michael Caine.