Landvast vertoonde: The Grand Budapest Hotel

21 mei 2014 • 00:00 door Hennie van der Zouw

'The Grand Budapest Hotel ' vertelt het verhaal van een legendarische hotelmanager (Ralph Fiennes) van een beroemd Europees hotel. Tussen de oorlogen in raakt hij bevriend met een jonge medewerker (Tony Revolori) die een vertrouweling van hem wordt.

Het verhaal draait om de diefstal van onbetaalbare schilderijen uit de Renaissance, de strijd om een enorm familiefortuin en de omwentelingen die Europa transformeren in de eerste helft van de 20e eeuw.

Dit is de 8e film van regisseur Wes Anderson (The Royal Tenenbaums, Fantastic Mr. Fox, Moonrise Kingdom) en heeft net als zijn andere films een ingenieus plot, lekkere droge humor en een fantastische sterencast. Naast acteurs als Adrien Brody, Owen Wilson en Bill Murray die wel vaker in zijn films optreden heeft Anderson voor deze film ook o,a: Ralph Fiennes, Willem Dafoe en Harvey Keitel weten te strikken. Verdere rollen zijn er voor Jude Law, Edward Norton, Jason Schwartzman, Mathieu Amalric, Saorise Ronan, Jeff Goldblum, F. Murray Abrahams,Lea Seydoux, Tom Wilkinson, Tilda Swinton en nieuwkomer Tony Revolori. Zelfs George Clooney heeft een cameo.

De sterrencast spat van het scherm, en iedereen lijkt het uitermate naar zijn zin te hebben. Anderson’s gevatte dialogen en de charmante decors zorgen voor een erg charmante film, die ergens in het middenstuk toch een beetje inkakt, maar daar door middel van een heerlijke achtervolgingsscene per ski en slee weer bovenopkomt.

Of het nogal gecompliceerde framing device met een meisje wat een boek leest, de schrijver van het boek (Tom Wilkinson) die vervolgens het verhaal verteld van hoe hij in zijn jonge jaren (Jude Law) de verouderde eigenaar van het hotel (F. Murray Abrahams) ontmoette en die hem vervolgens het verhaal van de film verteld wat leidt tot het boek wat dat meisje zit te lezen echt nodig was valt te betwijfelen.

Desalniettemin is The Grand Budapest Hotel uitermate vermakelijk en toch wel een van de fijnste films van het voorjaar.

Pluspunten: Briljante cast in topvorm, heerlijk droge humor
Minpunten:   Plot zit tamelijk ingewikkeld in elkaar, halverwege kakt de film wat in