Landvast vertoonde: De son vivant

07 juni 2022 • 02:14 door Hennie van der Zouw

Benjamin (Benoît Magimel) is een mislukte acteur die zijn dagen slijt als dramadocent. Als bij hem een ernstige vorm van kanker wordt vastgesteld wil hij dit eerst niet onderkennen, tot grote frustratie van zijn moeder Crystal (Catherine Deneuve). Zij bijt zich, tegen beter weten in, vast in het herstel van haar zoon. Na wat omzwervingen en second opinions melden moeder en zoon zich bij de onorthodoxe kankerkliniek van dokter Eddé; een vriendelijke man die met behulp van muziek, vrolijke stropdassen en een bevlogen verplegingsteam zijn patiënten probeert te verzoenen met het onvermijdelijke. In plaats van te blijven focussen op genezing, als dit er eigenlijk niet meer in zit, worden patiënten begeleid bij het loslaten van het leven, hoe moeilijk dat ook is. Over de periode van een jaar worden Benjamin en Crystal geholpen om, in alle rust, de naderende dood te accepteren en de losse eindjes van het verleden aan elkaar te knopen.

Regisseur Emmanuelle Bercot nam als uitgangspunt voor De son vivant de bestaande oncologieafdeling van het Mount Sinai-ziekenhuis in New York, waar dokter Gabriel Sara werkt. Deze ontwapenende arts werd uiteindelijk
zelfs gecast om dokter Eddé te spelen.

Zie hieronder een trailer van deze film.

Recensie nummer 907 van uw recensent.