Landvast vertoonde: De Immigrant

30 juni 2014 • 00:00 door Hennie van der Zouw

De film 'The Immigrant' is een historisch drama over een driehoeksverhouding tussen een Poolse immigrante, een nachtclubeigenaar en een illusionist in de periode net na de Eerste Wereldoorlog New York.

Met o.a. Jeremy Renner: Joaquin Phoenix: Marion Cotillard

New York, 1921. De Poolse immigrante Ewa (Marion Cotillard) wordt bij aankomst op Ellis Island opgevangen door de ogenschijnlijk behulpzame Bruno Weiss (Joaquin Phoenix), die wat te eten en een dak boven haar hoofd regelt. Maar al snel komt zijn ware aard naar boven en dwingt hij haar op agressieve wijze tot een leven als burlesque gezelschapsdame om zo de kosten voor haar doodzieke zusje te betalen.

Wanneer ze de illusionist Orlando (Jeremy Renner) ontmoet, valt hij direct voor de mooie Ewa, en zet hij alles op alles om haar te redden uit deze onveilige situatie. Bruno geeft echter zijn pronkstuk en beste inkomstenbron niet zomaar op.

De film, geregisseerd door James Gray (We Own the Night, The Yards), was opgenomen in de officiële selectie van het Cannes Filmfestival 2013.

Quote van Filmtotaal: "The Immigrant, pas zijn vijfde film in twintig jaar tijd, is wat dat betreft geheel in lijn met de rest van Grays oeuvre. Daarnaast verkent Gray ermee zijn wortels, als filmmaker en als mens.

Gray is als regisseur zowel visueel als thematisch duidelijk beïnvloed door onder meer Luchino Visconti en Francis Ford Coppola. Dat is terug te zien in Grays betekenisvolle kleurenpaletten en in zijn verhalen over de volwassen kinderen van immigranten. Hun families bieden geborgenheid en warmte maar ook vooral verstikkende verdoemenis, waar de protagonisten zonder succes aan proberen te ontsnappen.

Net als Coppola komt Gray uit een New Yorkse immigrantenfamilie. De Russische opa van Gray werd geboren als Greizerstein, een naam die bij aankomst in Amerika werd veranderd in Gray. Die achtergrond keerde al terug in de verscheurde Joods-Russische familie in Little Odessa, de setting van The Yards, de Russische maffia in We Own The Night en de verstikkende Joodse families in Two Lovers", tot zover Filmtotaal.

Duur:            2:00:00
Genre:          Drama - Romantiek
Regie:          James Gray